Industrie

Een modelspoorbaan in schaal N (1:160) naar Nederlands model

Dit gedeelte vormt naast de onderhoudswerkzaamheden aan weg en rail, één van de belangrijkste belevingsgebieden van het project.

Naast de Railion containerterminal Zolderop, NedTrain werkplaats afdeling Zolderop, TPG postoverslag, ja knikkers en niet te vergeten de brandweerkazerne valt hier het meest te beleven qua beweging en geluid.

Hiernaast zijn er ook het terrein van gemeentewerken, autosloperi j en de elektriciteitcentrale te vinden.

 

Railion Containerterminal Zolderop

 

De Railion container terminal Zolderop (Brawa) is één van de actieve elementen en hier kunnen door middel van een joystick de containers welke met goederentreinen binnenkomen via de goederen lijn, verladen worden van wagon naar wagon of op het terrein zelf worden neer gezet.

In de grijper is een micro schakelaar gebouwd waardoor de stroomdoorvoer automatisch stopt wanneer deze de grijper en container klem op de grond komt.

In de stack containers rechts achterin op het terrein is een mini luidspreker ingebouwd voor waarheidsgetrouwe geluiden (AVT serie 100 soundmodule) die te horen zijn zodra er activiteit is.

 

De kraan zelf is onder het dak voorzien van verlichting welke samen met de terrein verlichting voor de juiste atmosfeer zorgen tijdens de avond en nachtelijke uren.

Er is getest met de containers meegeleverd met de set.

Deze zijn open aan de onderkant en hebben aan de binnenzijde onderkant dak een strookje lood.

De containers zijn erg onstabiel en daarom is er gekozen voor een versie van giet hars gemaakt voor een betere gewichtsverdeling.

De kraan is te demonteren ten behoeve van periodiek onderhoud.

Om hem te kunnen ontkoppelen is de bedrading van de kraan naar de voet door de kraan poot zowel links als recht doorgevoerd en zijn er voor een snelle ontkoppeling mini computer stekkertjes aan bevestigd.

NedTrain werkplaats

 

De werkplaats van NedTrain afdeling Zolderop kan alleen worden bereikt door een schuifbaan (Brawa) en de bediening hiervan zit ingebouwd in de besturings positie links van de tafel.

Wanneer een loc via deze schuifbaan via één van de vier sporen het voorterrein van de werkplaats op gaat rijden dan springt de TL verlichting in de werkput (witte 1mm LED aangestuurd door Light@Night) aan en als de trein boven de werk put aangekomen is beginnen na 2 á 3 minuten de werkzaamheden.

De geluiden van het werk worden ook hier middels een ingebouwde mini luidspreker in combinatie met de AVT serie 100 soundmodule gesimuleerd.

Na verloop van tijd wordt er gelast en dit is zichtbaar door ingebouwde blauwe 1 mm LED in de werkput en de ontstane dampen worden afgevoerd en na verloop van tijd verdwijnen deze door de schoorsteen (rook generator van Seuthe).

Dit alles is geprogrammeerd via Railroad&co en Light@Night.

Ook zijn er buiten aan de zijkant van de werkplaats twee sporen om onderhoud te plegen aan het materiaal.

TPG postoverslag

 

Het TPG postoverslag gebouw staat op een zijtak aan de linkerkant welke net voor naderen van ZOLDEROP CS ingereden kan worden. Deze zijtak wordt ook gebruikt om het Railion container terminal Zolderop terrein op te kunnen rijden. Halverwege op deze zijtak is er een afslag om met treinen de schuifbak van de werkplaats van NedTrain afdeling Zolderop te bereiken.

 

Het gebouw (HENKS Modelbouw) heeft een dubbelspoor waar de motorpost wel achteruit de postwagons moet rangeren.

Het terrein is door een hek, om te voorkomen dat onbevoegden het spoor kunnen betreden, afgesloten. Ook is in het laad en losperron een mini luidspreker ingebouwd met waarheidsgetrouwe geluiden welke via de AVT serie soundmodule te horen zijn.

 

Aan de straatkant is de mogelijkheid voor trucks om de post te laden of te lossen via de twee beschikbare laad en los posities en is er een over night parking voor trucks.

 

Het gebouw beschikt ook over een PTT postkantoor voor het afleveren en ophalen van (pakket) post voor particulieren en bedrijven.

Het hekwerk is van de firma N detail.

Brandweerkazerne, seinhuis, autosloperij,  Ja knikkers en grondverzet werkzaamheden

 

De Brandweerkazerne en het seinhuis liggen centraal op de baan net achter elkaar.

 

De brandweerkazerne ligt lager op een door hekwerk afgesloten terrein.

Zo nu en dan moet er uitgerukt worden en dan loeien de sirenes en draaien de zwaailichten geprogrammeerd met Railroad&co en Light@Night.

Het seinhuis (HENKS Modelbouw) is een exacte copy van het seinhuis wat tot halverwege jaren 70 1:1 in de Rotterdamse Waalhaven heeft gestaan.

Het hekwerk is van de firma N detail.

 

Links van het seinhuis ligt de autosloperij met daar direct achter de Ja-knikker installatie welke is aangedreven door een servomotor.

 

De grondverzet werkzaamheden aan de electriciteits voorziening direct aan het spoor is met de realistische beweebare dragliner een opvallend detail.

Elektriciteitscentrale

 

Op het industrieterrein loopt een weg omhoog richting Zolderop aan Zee. Rechts hiervan is de electriciteitscentrale gesitueerd.

Vanuit hier loopt er infra doormiddel van hoogspanningsmasten welke voorzien van rode toplichten richting Zolderop aan Zee en naar de voorziening ten behoeve van het spoor nabij Het TPG overslaggebouw..

Copyright © Alle rechten voorbehouden